Tuesday, February 15, 2011

Panduan Asas Meningkatkan Keuntungan Dalam Pasaran Saham

Saya anggap yang anda telah biasa dengan jenis-jenis carta saham (stock chart), samaada jenis candlestick, bar, atau line chart. Jika anda masih baru dalam pasaran saham, anda boleh beli buku How to Make Money in Stock yang dikarang oleh William J O’Neil atau pergi ke laman website Stockcharts.com untuk mempelajari jenis-jenis carta yang boleh digunakan untuk menganalisa saham.
Sebelum kita terus kepada langkah-langkah melabur secara sistematik, perlu ditekan di sini, emosi dan perasaan kena diasingkan dalam setiap keputusan beli atau jual saham. Emosi dan perasaan yang timbul setiap kali kita jalankan urusniaga jual beli saham tidak dapat langsung bantu tentukan keuntungan dalam saham. Pasaran tak kenal apa itu harapan dan apa itu tamak. Yang pentingnya, apa yang sedang pasaran buat dan kemudian tindakan kita bedasarkan apa yang pasaran sedang buat. ITU SAHAJA!
Jadi, seperti yang saya cakap sebelum ini, untuk belajar mengatasi perasaan-perasaan atau emosi-emosi negatif, latihan yang baik dan berkesan adalah dengan membuat live trade. Beli saham guna duit dari poket sendiri. TAPI, sebelum itu, persediaan untuk melabur mesti ada dulu!

No comments:

Post a Comment